4 tapaa päästä eroon tyhjän blogipaperin kammosta

eroon tyhjän blogipaperin kammosta

”Minulla on paljon ideoita, joista kirjoittaa. En vain saa niitä paperille.”

Kuulostaako tutulta? Tyhjän paperin kammo estää välillä kokeneempaakin bloggaajaa kirjoittamasta. Päässä on miljoona ajatusta, mutta yhtäkään ei saa tuotettua paperille. Mitä pitäisi tehdä?

Pidin taannoin koulutusta idearikkaalle naiselle, joka halusi aloittaa blogien kirjoittamisen yrityksensä sivuille. Ideoita oli vaikka millä mitalla, tekstit olivat jo lähes valmiina mielen sopukoissa, mutta aloitus tuntui hankalalta. Näistä vinkeistä hän löysi selättäjän tyhjän paperin kammolleen ja on saanut blogituotantonsa käyntiin.

Vinkkini ovat suunnattu ensisijaisesti bisnesblogien kirjoittajille, mutta voit hakea niistä näkökulmaa myös harrasteblogiisi.

1. Tavoitteesta aiheeksi

Jotta tekstistäsi tulee selkeä ja tiivis, blogisi tarvitsee viestinnällisen tavoitteen. Mieti, mikä on tekstisi päällimmäinen tarkoitus tai opetus. Kaiken, mitä blogiisi kirjoitat, tulee tukea sitä.

Kun tekstilläsi on tavoite, kehitä blogillesi sitä tukeva aihe. Hyvin rajattu aihe auttaa sinua keksimään blogillesi napakan otsikon ja tekemään tekstistä sujuvan. Rajaaminen auttaa pitämään tekstin pituuden sopivana, eikä sisältö ala rönsyillä.

Muista, että blogin tarkoitus ei ensisijaisesti ole minkään palvelun myynti, vaan asiantuntijakuvan luominen ja tiedon jakaminen. Älä siis tee tekstistäsi kaupallista, vaan tarjoa lukijalle porkkana: tekstisi luettuaan lukija joko oppii jotain tai löytää ratkaisun ongelmaansa.

2. Yksi pääviesti läpi tekstin

Kun olet valinnut aiheen, mieti mikä pääviestisi on. Valitse pari tukiviestiä luomaan pohjaa pääviestillesi. Jos väität jotain, perustele väitteesi esimerkein.

Rakenne tekstille syntyy usein kuin itsestään, jos aihe on sopivan rajattu. Jos kirjoittamisessa alkuun pääseminen on hankalaa, luo blogillesi etukäteen rakenne, jonka mukaan jäsentelet ajatuksesi. Rakenne voi olla esimerkiksi:

  1. HAVAINTO
  2. HAASTE
  3. RATKAISU

Yleispätevämpänä rakenteena voi pitää seuraavaa:

  1. Naseva, lukemaan houkutteleva aloitus
  2. Itse tekstin pihvi tukiviesteineen
  3. Lopetus, joka tukee tekstin tavoitetta

Muista, että pääviestisi on jäätävä lukijalle mieleen. Muuten olet kirjoittanut tekstisi turhaan.

3. Tavoittele massoja, kirjoita yksilölle

Markkinoijat kompastuvat usein pohtimaan kohderyhmiä teksteilleen. Vaikka kohderyhmäajattelu on äärimmäisen tärkeä tavoitteenasetannan kannalta, se ei auta tuottamaan lähestyttävää tekstiä.

Tekstiäsi lukevat yksilöt, ei epämääräinen massa henkilöitä, jotka muodostavat kohderyhmän. Saat tekstistäsi huomattavasti helpommin persoonallisen ja samaistuttavan, kun kirjoitat tekstisi yksilölle. Ajattele siis asiakastasi tai muuta kohderyhmään kuuluvaa henkilöä, ja kirjoita hänelle.

Yksilölle kirjoittaminen auttaa myös tekemään sanastosta sopivan: et tule käyttäneeksi liian vaikeita termejä tai kertoneeksi epäkiinnostavia asioita. Muista kuitenkin huomioida myös muut yksilöt kohderyhmässäsi: heillä voi olla eri kysymyksiä kuin kohdehenkilölläsi – yritä vastata myös niihin. Kyseenalaista näkökulmaasi, jotta saat kirjoitettua riittävän monipuolisen tekstin.

4. Anna oman juttusi näkyä

Kaikkien blogien ei pidä olla samanlaisia. Sinulla on persoona – anna sen näkyä myös tekstissäsi. Jos me kaikki kirjoittaisimme kirjakielellä samanlaisia lauseita, kukaan ei jaksaisi lukea.

Jos käytät hassuja sanoja tai sanontoja puheessasi, käytä niitä myös teksteissäsi. Jos viännät levveetä savvoo puhheissa, anna pallaa myös kirjoittaessa. Muista kuitenkin varmistaa, että kohderyhmäsi ymmärtää mistä puhut.

Seuraa muita alasi blogeja ja mieti, miten erottaudut niistä. Saat varastaa myös rohkeasti ideoita muilta – kunhan annat kunnian ideasta sille, kenelle se kuuluu. Lisää siis tekstiisi linkkejä sivustoille, joista lainasit ideoita. Se on järkevää niin ihmisen kuin hakukoneenkin näkökulmasta.

Toivottavasti vinkeistäni on apua sinullekin bloggauksen aloittamisessa! Jos kaipaat lisää sparrausta, ota minuun yhteyttä somessa tai kysy organisaatiollesi tarjousta blogikoulutuksestani täyttämällä yhteydenottolomake.